De historie van de auto

Historie van de automobiel

In het huidige straatbeeld is de auto niet meer weg te denken. Kinderen worden naar school gebracht met een auto, bezoekjes aan familie worden gedaan met de auto en uiteraard is er daarnaast ook nog het gewone woon-werkverkeer wat plaats vindt met een auto. Maar hoe ziet de geschiedenis er uit van de auto?

Carl Benz

Het eerste tijdperk begint in 1885 maar ook in de periode daarvoor werden al de eerste vervoersmiddelen op vier wielen gebouwd Uitvinder en technicus Carl Benz wordt gezien als de vader van de eerste automobiel. In 1885 ontwikkelde de in Karlsruhe geboren Duitser een kar met verbrandingsmotor als krachtsbron. De driewiel auto wat het feitelijk was werd patent motorwagen genoemd en werd dus aangedreven door een verbrandingsmotor, eveneens ontwikkeld door Carl Benz zelf. De auto van Benz had een maximumsnelheid van 15 km/h en een leeggewicht van 313KG.

Video: de geschiedenis van de automobiel

Abraham Shreiner

Ondanks het feit dat Carl Benz de vader van de eerste automobiel genoemd wordt had zijn driewieler enkele voorlopers. Een eerste en zeker niet onbelangrijke stap in de ontwikkeling van de auto was de ontdekking van de Oostenrijkse chemicus, Abraham Shreiner, die de benzine op de kaart zette.

Vervolgens bouwden meerdere uitvinders een auto met verbrandingsmotor waaronder de Waalse Belg Etienne Lenoir (1862) en Nikolaus Otto (1878), die daarvoor een nieuw systeem gebruikte met vier zogenaamde takten.

De geboorte van de auto-industrie

Nadat dus meerdere uitvinders aantoonden dat het ontwikkelen van een vervoersmiddel op vier wielen mogelijk was, gingen al vrij snel de eerste bedrijven zich exclusief toeleggen op de productie van auto’s. De auto-industrie was daarmee rond 1890 geboren.

In eerste instantie werden stoomauto’s en elektrische auto’s geproduceerd maar al snel gingen de meeste fabrieken zich toeleggen op de productie van de auto op brandstof. De interesse in stoom en elektrische auto’s was rond 1910 volledig verdwenen.

De huidige stand van zaken

Vandaag de dag is de auto dus niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Volgens laatste schattingen hebben één op de twee Nederlanders een auto in hun bezit. Ondanks dat regeringen wereldwijd het verbruik van auto’s proberen te ontmoedigen met het oog op het milieu blijft het vervoersmiddel de voorkeur genieten van de gemiddelde mens.

Nieuwe, oude techniek: electrisch rijden

Opmerkelijk detail is misschien wel het feit dat ondanks de volledig verdwenen interesse in elektrische auto’s rond 1910, deze interesse van de consument in een elektrische auto momenteel weer fors aan het toenemen is.

De Hedag Brougham electriktrische auto

Overheden subsidiëren het gebruik van een elektrische auto en ook de kostenbesparingen die gepaard gaan met het rijden in een elektrische auto blijken genoeg redenen te zijn voor de hedendaagse consument om weer een elektrische auto te overwegen.